هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات

هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات



کامپیوتر خود را پاکسازی کنید!

     هرچقدر هم که سرعت کامپیوتر شما بالا باشد به مرور زمان دچار افت عملکرد می‌شود لوید کیس     (Loyd Case) به ما نشان می‌دهد که چگونه از این افت عملکرد جلوگیری کنیم. سرعت ویندوز شما کم شده و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا سیستم boot و یا خاموش شود، احتمالاً صدایی به طور مداوم از هارد به گوش می‌رسد و اجرای برنامه‌ها خیلی بیشتر از سابق طول می‌کشد.

     اگرچه ویندوز 7 در مقایسه با ورژن‌های قبلی از سرعت بالایی برخوردار است، اما باز هم احتمال کم شدن سرعت وجود دارد، به خصوص اگر شما برنامه‌های زیادی در آن نصب کرده باشید. در ادامه این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که چگونه برنامه‌های زائدی که به مرور زمان به وجود آمده‌اند را از سیستم خود حذف کنید. به خصوص در مورد زمان boot شدن سیستم، مسائل مربوط به هارد و Registry Windows صحبت خواهیم کرد. همچنین شما می‌آموزید که چگونه از بروز مشکلاتی که در آینده به وجود خواهند آمد جلوگیری کنید.

 

دلایل کندی سرعت کامپیوتر

     گاهی اوقات یک کامپیوتر بدون هیچ هشدار قبلی و دلیل مشخصی از سرعتش کاسته می‌شود اگرچه هدف اصلی این مقاله پاکسازی کامپیوتر و جلوگیری از ایجاد فایلهای بیهوده در آن است اما در ابتدا به طور خلاصه به چند مشکل سخت‌افزاری که باعث کندی ناگهانی سرعت کامپیوتر می‌شود می‌پردازیم.

پاک شدن حافظه : گاهی اوقات Bios بدون اطلاع شما reset می‌شود. علت این مسئله می‌تواند بروز اشکال در منبع برق مادربورد باشد – مثلاً به دلیل تعویض و یا ارتقای منبع برق پس از reset، از سرعت memory کاسته خواهدشد و شما زمانی متوجه این موضوع می‌شوید که بخواهید برنامه‌های مربوط به memory را اجرا کنید. احتمال دیگر این است که از حجم RAM موجود کاسته شده باشد، در مادربوردهای جدید اینتل مثل مدلهای XS8 و P55، خنک کننده‌‌هایی نصب شده است که دور تا دور memory را به طور کامل احاطه می‌کند. در چنین حالتی RAM برای ویندوز نامشخص می‌شود و سرعت اجرای برنامه‌ها به طور چشمگیری کاسته می‌شود.

افزایش دما: پردازشگرهای جدید اینتل و AMD طوری طراحی شده‌اند که با افزایش دما، از جریان برق سیستم به طور خودکار کاسته می‌شود. افزایش دما می‌تواند در نتیجه تجمع گرد و غبار بروی CPU و یا فن‌های خنک‌کننده سیستم باشد. با بررسی Bios و با کمک لوازمی که بر روی مادربورد نصب می‌شود از تنظیم‌های سیستم خود مطمئن شوید.

نقص‌های احتمالی هارد : هنگامی که هارد رسیدگی به بخش‌های آسیب‌ دیده را شروع می‌کند، اطلاعات این بخش‌ها را به قسمت‌های امن منتقل می‌کند. این فرآیند به ندرت تحت شرایط نرمال انجام می‌شود، اغلب اوقات تمامی حجم درایو مورد استفاده قرار می‌گیرد که این یک نشانه به وجود نقص در عملکرد درایو است. اگر با چنین حالتی مواجه شدید. حالت Smart را در Bios  فعال کنید تا اطلاعات مهم از درایو مربوطه خارج شود.

دلایل افت عملکرد ویندوز

‌حالا به سراغ خود ویندوز می‌رویم. افت عملکرد ویندوز، سه دلیل عمده دارد:

Registry Windows  حجم بیشتری پیدا کند.، 2. DLL ها و دیگر فایلهای زائد بدون آنکه مورد نیاز باشند تکثیر شده باشند، 3. درایوهای هارد Frag ment شده باشند. در سیستم‌هایی که برنامه‌های زیادی بر روی آنها نصب شده است، برنامه‌های جانبی بسیاری نیز بدون اینکه شما متوجه باشید در حال اجرا هستند، این موضوع نیز در کاهش سرعت سیستم نقش دارد. البته توجه داشته باشید که این مشکلات با یکدیگر ارتباط دارند یعنی اگر برنامه‌های زیادی در Registry داشته باشید حجم آن افزایش می‌یابد، در نتیجه برنامه‌های جانبی افزایش می‌یابند و باعث پرشدن درایوهای هارد می‌شوند که به دنبال آن defrag کردن هارد سخت‌تر می‌شود.

Registry Windows : ویندوز دارای یک بانک اطلاعاتی به نام Registry است در آن اطلاعات و تنظیمات مربوط به برنامه‌های مختلف نگهداری می‌شود. هنگامی که شما برنامه‌ای را نصب و یا   uninsttallمی‌کنید و یا تغییراتی در ویندوز ایجاد می‌کنید، این کار افزایش حجم Registry را به دنبال دارد. در نتیجه مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا برنامه‌های موردنظر شما لود شوند. در دیگر دلایل افزایش Registry، uninstall‌ های ناقص است. اغلب ما هر ساله برنامه‌های محدودی را نصب و یا uninstall می کنیم اما افرادی که مثلاً با بازی‌های رایانه‌ای سرو کار دارند وقت بیشتری را صرف این کارها می‌کنند. Uninstall های ناقص باعث می‌شود که برنامه به طور کامل حذف نشود و در نتیجه بقایای آن افزایش حجم Registry شود. Uninstall ویندوز 7 در این زمینه بسیار موفق‌تر بوده است اما باز هم عالی نیست. بنابراین آن چه تاکنون معلوم شده است این است که پاکسازی Registry واقعاً گره‌گشا نیست. در ادامه باز هم به این موضوع می‌پردازیم.

برنامه‌های جانبی بیهوده: هرچقدر که شما برنامه‌های بیشتری را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید، به دنبال آن برنامه‌های غیرضروری بیشتری نیز نصب خواهدشد. شاید این خدمات باعث سرعت بخشیدن به اجرا برنامه‌ موردنظر شوند اما باعث می‌شود که system Tray پر شود از برنامه‌های غیر ضروری، از شر تمامی این برنامه‌ها که اغلب احتیاجی هم به آن‌‌ها ندارید راحت شوید.

هارد: فایلهای سیستم شما به مرور زمان به بخش‌های مختلف و جزئی‌تر تقسیم می‌شوند. در ویندوز 7، با استفاده از defragger‌هایی که در حین فعال بودن سیستم انجام وظیفه می‌کنند، سعی شده تا این مشکل به حداقل برسد. اما اگر شما خود به طور مکرر فایلهایی را به سیستم‌تان اضافه و یا از آن حذف کنید، این کار باعث پراکنده و نامنظم (Fragmant) شدن سیستم می‌شود. اگر بیش از 90 درصد از درایورهای هارد شما مصرف شده باشد، مشکلات اجرایی نیز ظاهر می‌شوند. انتقال داده‌ها از حافظه اصلی به درایو با کندی صورت می‌گیرد که باعث می‌شود سرعت کل سیستم کاهش یابد. شاید زمان آن رسیده که هارد سیستم خود را پاکسازی کنید و یا آن را ارتقا دهید.

 

چند روش برای عیب یابی

شما به ابزارهایی برای یافتن فایلهای بیهوده‌ای که باعث افت عملکرد سیستم شما می‌شوند نیاز خواهید داشت. در این جا ما به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

Bench marks : با کمک این برنامه می‌توانید بهتر به عملکرد سیستم خود نظارت کنید  World Bench6 و PC  Mark Vantage، نمونه‌هایی از چنین برنامه‌هایی هستند. هنگامی که سیستم خود را تازه تهیه کرده‌اید، این برنامه را در آن اجرا کنید و هرچند ماه یک بار این کار را انجام دهید. اگر نتیجه بیش از 10 درصد کاهش یافت، سیستم خود را پاکسازی کنید.

CPU METER : ویندوز در خود ابزارهایی دارد که شما می‌توانید آن ها را بر روی صفحه desktop خود قرار دهید. استفاده از ابزارهای بیشتر تنها کاهش سرعت سیستم را به دنبال خواهدداشت.CPU Meter از ابزارهای مفید به شمار می‌رود که اگرچه بیش از آنکه به عملکرد CPU مربوط باشد، عملکرد memory را می‌سنجد. اگر درصد حافظه مصرف شده به مرور زمان افزایش یابد، به این معناست که فایلهای جانبی و غیر ضروری نیز در حال اجرا هستند.

Windows Resource Monntition: استفاده از ابزارهای کامپیوتری که در بالا به آن‌ها اشاره شد جالبند ولی استفاده از Windows Resource Monntition  در شناسایی مشکلات ویندوز کاربردی‌تر است و بر سایر روش‌های شناسایی برتری دارد. برای استفاده از Resource Monitor، بر روی Start رفته و سپس بر روی Run کلیک کنید و سپس resmon رادر آن جا تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید.

Monitor memory Usage : برای کنترل افت عملکرد سیستم نگاهی به                             Resource Monitor memory   بیندازید. در آن جا می‌توانید بر چگونگی عملکرد memory نظارت کنید و بسیار دقیق‌تر از Task Manager به شما مقدار فضایی که هر برنامه در memory اشغال می‌کند را نشان می‌دهد.

Windows Reliability Monitor: مسائل مربوط به ضعف اجرایی ویندوز و یا memory می‌تواند بر روی ثبات سیستم شما اثر بگذارد بنابراین Windows Reliability Monitor را هم امتحان کنید. اگر فکر می‌کنید نحوه عملکرد سیستم‌تان مثل سابق نیست در Reliability Monitor در این خصوص به شما اطلاعات لازم داده می‌شود.

سنجش Windows Reliability : به Control Panel رفته، System and Security را انتخاب کرده بر روی Action center کلیک کنید Maintenance را انتخاب کنید و سپس گزینه View Reliability History را باز کنید. بر روی ستون‌هایی که تاریخ‌ها در آنها درج شده‌اند کلیلک کنید تا Reliability Monitor را مشاهده کنید. در آن جا می‌توانید نمودار عملکرد سیستم را مشاهده کنید که به شکل خط صاف یا دارای شیب نزولی است. اگر در جایی از نمودار به یک سقوط شدید و ناگهانی برخوردید حتماً آن را بررسی کنید. اگر در عملکرد چندین برنامه بی‌ثباتی مشاهده کردید، احتمال دارد در برنامه‌ای که نصب کرده و یا Uninstall کرده‌اید نقصی وجود داشته است.

System boot diagnostics : اگر بدانید که در حین boot شدن سیستم چه تعداد برنامه در حال بارگزاری است شگفت‌زده می‌شوید. ویندوز 7 بسیاری از اشکالات مربوط به بوت شدن با تأخیر را حل کرده است اما بازهم شاهد سیستم‌هایی هستیم که در حدود 5 دقیقه طول می‌کشد تا به طور کامل بوت شوند. یک برنامه که به حل چنین مشکلی کمک می‌کند Soluto نام دارد.

 

اقدامات بیشتر برای پاکسازی

خود شما نیز می‌توانید بسیاری از فایلهای غیرضروری را از سیستم‌تان حذف کنید.

Disk clean up : بعضی از ورژن‌های قدیمی ویندوز دارای    Disk clean upهستند کافی است بر روی stsrt کلیک کنید، بر روی All Programs رفته، سپس Accessories را انتخاب کنید بعد از کلیک بر روی System Tools، Disk clean up  را در آن جا مشاهده خواهید کرد. از آن جا که از طریق  Disk clean up  مفید خواهدبود. در زمان انجام Defrag، از سرعت اجرایی سیستم کاسته خواهدشد زیرا در این زمان هارد به شدت مشغول مرتب سازی فایل‌ها است.

اگرچه در ویندوز 7، این فرآیند بسیار بهتر انجام می‌شود اما بازهم از کیفیت اجرای کامپیوتر شما کاسته خواهدشد. بهتر است زمانی که کارهای ضروری با سیستم خود ندارید از این روش استفاده کنید.

System Configuration Utillity : از این ابزار بیشتر با عنوان Ms config استفاده می‌شود. طریقه استفاده از آن به این صورت است که پس از کلیک بر روی Start بر روی گزینه Run رفته و در آن جا       MS Config   را تایپ کنید و سپس کلید Enter را فشار دهید. با استفاده از این روش می‌توانید بسیاری از برنامه‌های جانبی را به انتخاب خود فعال و یا غیرفعال کنید، اما توجه داشته باشید که از این راه نمی‌توانید مطمئن باشید که آیا برنامه‌ای را به درستی غیرفعال کرده‌اید یا نه چرا که اگر این کار به درستی انجام نشود عملکرد سایر برنامه‌ها را مختل می‌کند.

Registry Editor : این روش را با احتیاط امتحال کنید. به آستانی می‌توانید برنامه‌ای را برای همیشه پاک کنید و سیستم خود را غیرقابل استفاده کنید. اگر  Registry به صورت نیمه کاره Edit شود باعث می‌شود که نتوانید برنامه‌ها را دوباره نصب و یا Uninstall کنید بنابراین حتماً قبل از شروع یک کپی از برنامه‌ها داشته باشید.

    Registryرا می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Start، Run و سپس تایپ regedit بیاید.

نرم‌افزارهای مفید

نرم‌افزارهای بی‌شماری موجود است اما به هیچ عنوان از برنامه هایی که با عنوان پاکسازی کننده Registry عرضه می‌شوند استفاده نکنید. چرا که Windows Registry یک بانک اطلاعاتی پیچیده است که استناد از چنین برنامه‌هایی فقط منجر به غیرفعال شدن برنامه‌ها و غیرقابل استفاده شدن سیستم کامپیوتر شما می‌شود.

Soluto : شهرت اصلی Soluto تسریع در اجرای برنامه‌های ویندوز است. این برنامه را می‌توانید در Soluto.com دانلود کنید.

Revo Uninstaller Pro : این برنامه کمی از Soluto پیچیده‌تر است یک Uninstaller واقعی که وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. Revo هم قابلیت ذخیره سازی فایلها و هم پاکسازی‌کنندگی دارد. با کمک Revo شما می‌توانید یک برنامه را به طور کامل Uninstall کنید و دیگر نگران باقی ماندن بخش‌هایی از آن نباشید.

در واقع Revo، یک Uninstaller مطمئن و پیشرفته است. برای Uninstaller کردن یک یا دو برنامه می‌توانید از امتیاز دانلود 30 روزه رایگان این برنامه استفاده کنید.

اگر بعد از این مدت زمانی همچنان مایل به استفاده از آن باشید هزینه بسته کامل آن 39 دلار خواهدبود.

 

حفظ یک سیستم پاک

پس از آنکه سیستم خود را پاکسازی کردید، چگونه می‌توانید آن را به همین صورت نگهداری کنید؟ ما به شما چندین راهکار نشان می‌دهیم.

اگر برنامه‌ای دارای Advanced installation باشد، از همان استفاده کنید و در هنگام نصب از پیشنهاداتی که در مورد مکان نصب برنامه به شما می‌شود پیروی کنید البته توضیحات هر مرحله را با دقت مطالعه کنید. بعضی اوقات در هنگام نصب به شما پیشنهاد می‌شود که برنامه در لیست Start up  و یا روی صفحه       Desk top  نیز گنجانده شود. بسیاری از کاربران بدون توجه این پیشنهاد را می‌پذیرند. اگر Windows به شما پیشنهاد دانلود برنامه‌ای را دارد ابتدا از محتوای آن برنامه آگاه شوید. شاید فقط یک برنامه جانبی بیهوده و یا شاید حتی یک بدافزار باشد. به طور مرتب از نرم‌افزارهای گوناگون مثل Soluto در کنار برنامه‌های خود ویندوز مثل Ms config استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ فایلی غیر ضروری در سیستم خود ندارد.

درایوها را به طور مرتب پاکسازی کنید و فایلهایی مثل Temporary internet files را پاک کنید.

هر هفته فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا همیشه سیستم خود را پاک و مرتب داشته باشید و اگر این کارها را انجام دهید دیگر نیازی به فرمت مجدد هارد و یا نصب دوباره ویندوز که بسیار زمان‌بر هم هست ندارید.


انگشتر عقیق سفارشی مردانه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: خشایار افلاکی ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , isfahan-it.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com